Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Já su Brňák

Když mně bylo pět let, rozhodl jsem se, že se přestěhuji s rodičema do Prahy. Měl jsem totiž pocit, že v Brně na konci padesátek chcípnul pes. Byl jsem tenkrát mladý a hloupý.

Dneska si už úplně jinak vážím stability, kterou Brno nabízí. Nedávno jsem do mého rodného města zavítal vlakem a mile mě překvapilo, že nádraží, které se stěhuje už více než sto let, pořád stojí na svém místě. I ten bufáč naproti, kam jsem chodil s babičkou, se vůbec nezměnil. Trochu jiné ceny, ale jinak stejná nabídka, stejná vůně, stejná barva na zdech a i ta prodavačka měla úplně stejnou figuru. Dýchla na mě nostalgie a když jsem si  to pak hrnól šalinó na hřbitov, říkal jsem si v duchu "tady jsem doma".

Ale jak říkám, byl jsem tehdy mladý a hloupý a tak jsem slepě následoval rodiče. Kdybych to byl býval jenom tušil. Hned druhý den po přestěhování jsem vyrazil ven. Modré tepláky vytažené těsně pod prsa, na hlavě modrou rádiovku, na nohách hnědé křusky, co tenkrát frčely, v jedné ruce kyblíček a v druhé lopatičku. Maminka mne poslala na pískoviště, abych si našel nové kamarády. Tam jsem nedorazil. Jenom pár metrů od baráku jsem totiž natrefil na bandu stejných drbanů, jako jsem byl já. 

Největší z nich vystrčil výhružně bradu a chlapácky procedil mezi zuby: "A ty seš co?" 

"Já su Brňák", zachvěl se mi hlas.

"Ty vole, to slyšíme. Koukej fofrem vybalit, co seš? Sparťan nebo slávista?"

Vůbec jsem netušil, která bije. V Brně jsem se s takovou otázkou nikdy nesetkal. Zachvátila mě panika, že jsem měl co dělat, abych si nepustil do trenek. Nějak jsem vytušil, že to není normální otázka, ale otázka života a smrti. Zdřevěnělý hrůzou jsem jenom blbě čuměl.

"Nečum blbě vole", napomenul mě vůdce bandy, "a přiznej, co seš. Sparťan nebo slávista?"

Vsadil jsem všechno na jednu kartu a vyhrknul: "Já su sparťan". Prostě mně to v ten moment znělo líp. Podle výrazu v tvářích těch umolousanců bylo jasné, že jsem právě našel nové kámoše. Až později mně došlo, jakou jsem měl kliku, že jsme se nepřestěhovali do Vršovic. To by můj mladý život taky mohl skončit dřív, než pořádně začal.

V průběhu dalších mnoha let jsem děkoval osudu za tu prozíravě inteligentní volbu být sparťanem. Ze svých sešívaných přátel, kamarádů a kolegů jsem si dělal dobromyslně legraci a chlácholil je, ať furt nebrečí, že za ně sice kopou jenom samí dřeváci a Eden jim za chvilku spadne na hlavu, ale že se klidně můžou přijít pokochat fotbalem na Letnou. Bohužel, časy se změnily.

Za pár dní nám zase začne liga a já sešívkám nepřeji nic hezkého. Uznejte, že ani nemůžu, když teď navíc u nich přistál Bludný Rumun, který ani nekopnul do míče a už s nimi získal první trofej. A to ještě nedávno vykládal, že prý Spartu neopustí, dokud s ní něco pořádného nevyhraje. To se mu samozřejmě nemohlo jen tak povést, ale to je jedno. Stejně nás naštval. Ale oni si z nás už dlouho srandu dělat nebudou. My pražští Brňáci jsme věrní svým barvám. Ať už jsou jakékoliv.

Autor: Vlastimil Nesrsta | úterý 9.7.2019 14:31 | karma článku: 21,77 | přečteno: 999x
  • Další články autora

Vlastimil Nesrsta

S kýmkoliv, s čímkoliv

Ještě jsem ani nechodil do školy a už jsem přemýšlel nad životem. Všiml jsem si totiž, že nejen já, ale každý, koho jsem znal, měl maminku a tatínka. Tenkrát to tak prostě bylo.

20.3.2024 v 11:27 | Karma: 20,28 | Přečteno: 309x | Diskuse| Společnost

Vlastimil Nesrsta

Štramanda na háčku

Když jsem úspěšně prošel první třídou, usoudil můj brněnský dědeček, že je nejvyšší čas, abych začal pytlačit. Zhotovil pro mě nádhernou udici a chystali jsme se spolu vybrat celou Svratku.

16.3.2024 v 10:05 | Karma: 14,60 | Přečteno: 228x | Diskuse| Společnost

Vlastimil Nesrsta

Klimatický žal po nedělní procházce

Když bylo bratrovi šest, dostal k narozeninám nový semišový kabátek. Aby mu to slušelo, až půjde ten rok do školy. Kabátek byl hezký a bratrovi seděl jako ulitý.

10.3.2024 v 10:02 | Karma: 16,43 | Přečteno: 423x | Diskuse| Společnost

Vlastimil Nesrsta

Putinův beran v Praze

Dočetl jsem se, že v Praze před jedním rodinným domem stál ráno beran a odmítal pustit majitele domu do práce.

3.3.2024 v 9:48 | Karma: 13,32 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Vlastimil Nesrsta

Teda paní doktor, ten Váš backhand je opravdu famózní

Paní doktor se po pochvale od spoluhráče lehce zapýřila a radostně poskočila. Právě se jí podařilo dostat míček dlouhým obloukem přes síť a donutit soupeře k chybě.

2.3.2024 v 7:44 | Karma: 15,94 | Přečteno: 312x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

PŘEHLEDNĚ: Češi vyberou 21 europoslanců. Kandiduje i Mourek s mimozemšťany

26. dubna 2024  10:37

O křesla v Evropském parlamentu se na začátku června utká třicet uskupení. Podle průzkumu agentury...

Řecko Kyjevu PVO nedodá, potřebujeme ji sami, říká. Španělé pošlou jen rakety

26. dubna 2024  10:35

Španělsko ani Řecko nedodají Ukrajině systémy protivzdušné obrany, které Kyjev žádá k obraně před...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 108
  • Celková karma 19,45
  • Průměrná čtenost 850x
Dívám se kolem sebe a často se nestačím divit, co všechno se dnes může stát, jaké problémy řešíme, čemu věnujeme pozornost. A říkám si, proč a kam se ztratil ten starý dobrý selský rozum?

Seznam rubrik